Assalamualaikaum.
Sampurasun Dulur !!
JUDUL di luhur mangarupa hiji babasan. Ari lengkepna mah kieu; “Ngawur kasintu nyieuhkeun hayam”.
Sampurasun Dulur !!
JUDUL di luhur mangarupa hiji babasan. Ari lengkepna mah kieu; “Ngawur kasintu nyieuhkeun hayam”.
Ngawur
nyaéta malédog ku barang anu loba tapi wandana laleutik. Saperti keusik, tipung
atawa taneuh ngebul. Ngawur di dieu mah, lain harti nu sabenerna, tapi kecap
injeum¬an, tina harti méré parab. Maraban ha¬yam ku jagong atawa ku bangsal,
biasana diawurkeun, kawas nyawér pangantén ku ngawur-ngawur béas pacampur
konéng jeung duit récéh. Sawéran pangantén téh jero-jerona mah siloka, nyaéta
papatah ti kolot ka pangantén anyar, sangkan dimana boga rizki kudu bisa ngawur
nu séjén. Utamana mah fakir miskin. Tapi ieu papatah téh saukur dijarieun
kabiasaan atawa budaya wungkul. Budaya karuhun nu kudu dimumulé, cenah.
Digugulungna saukur samet cangkangna. Ari kana eusina mah nyaéta kudu jadi
jalma béréhan téa, teu ieuh diperhatikeun. Éstu haré-haré baé.
Kasintu,
osok disebut ogé cangéhgar, nyaéta hayam leuweung. Wandana rada leutik.
Babandingan jeung hayam katé. Awakna gépéng, buntutna lempay. Warna buluna
konéng gading, saperti bulu meri. Kasintu, kacida linghas atawa girasna. Ma’lum
teu kacoo ku manusa. Ari lain dibedil atawa dijaring mah moal ieuh bisa
ditéwak, lumpatna tarik, tur bisa hiber. Geus puguh ari nu geus gedé mah hésé
ditéwakna, tapi nu keur kumupu ogé sarua linghasna. Lumpatna nereleng kawas
puyuh. Sulumpat-salimpet, jeung sulaman-sulumun kana rungkun, mani rikat pisan.
Lain
kawas deui, kiwari mah geus pasti wawuhna kana kasintu téh saukur tina gambar
atawa ngaranana wungkul. Lantaran tempat panonobanana di leuweung. Ari kiwari
mah teu aya pitempateun anu bisa disebut leuweung. Sabab ari kangaranan leuweung
mah kacida pisan remetna. Aareuyanana pajurawet, kitu deui tatangkalanana
rékép, hésé pikeun ditorobosna. Istilah al-Quranna mah disebut Khorojan téa
panginten. Kiwari mah teu aya anu kitu. Leuweung téh cararaang, tatangkalanana
paaranggang balas digalaksak ku manusa. Nya cangéhgar ogé moal betaheun di
tempat nu lénglang kitu mah.
Ari
kana hayam mah moal aya nu bireuk. Tapi sanggeus nerekabna panyakit flu burung,
cenah loba hayam anu katarajang salésma. Nasibna, kacida pinalangsaeunana.
Hayam dibasmi, dipareuncitan, terus dihuru, kawas ngaduruk runtah. Bet asa
humayua, teungteuingeun ari manusa. Bari tacan karuhan éta hayam téh nu
népakeun¬ana panyakit, saperti nu salila ieu dituduhkeun.
Cenah
mah éta panyakit téh asalna ti luar nagri. Boa-boa ieu téh hiji taktik licik
urang deungeun, utamana mah urang Amérika, sangkan dagangan hayam maranéhna
bisa lancar, teu boga musuh. Kawasna upama henteu buru-buru distop mah, hayam
asli di urang bakal tumpur. Jeung deui, dina cara ngabasmina bet jauh tina
bagbagan agama. Sabab dina agama Islam mah teu meunang ngamubadirkeun rezeki.
Apan hayam anu dipeuncit téh lain didahar. Demi anu resep ngamubadirkeun kana
rezeki mah apan sobatna sétan, lin?
Tah
pihartieun babasan di luhur ogé teu jauh ti kitu. Urang ngabasmi hayam milik
urang, miara hayam milik deungeun. Hayam urang dijieun korban, hayam batur
diparaban. Leuwih jauhna, ari urang asing diugung-ugung, dipupujuhkeun.
Sabalikna ari rayat sorangan sina sangsara barongkéakan. Pék wé titénan, loba
lahan garapan patani leutik jeung padumukan warga cacah kuricakan nu ragrag ka
pangusaha jegud urang deungeun. Lahanna dijarieun tempat kaulinan manusa-manusa
anu keur nyangking kakawasaan. Saperti lapang golf, sirkuit balap motor jeung
mobil, vila jeung réa-réa deui. Tempat panganjrekan rayat robah, jadi wangunan
pabrik, kantor, gedong sigrong milik asing patingjalegir. Nu nganjrek di dinya
sina nyingkir ka tepis wiring. Pasar rayat nu geus mangtaun-taun diparaké
néangan rezeki pangupa jiwa kulawargana, disorobot ku pasar swalayan. Cenah mah
diayakeun pasar swalayan, mal-malan, super markét pikeun mantuan padagang leutik. Tapi ari
kabuktianana mah padagang anu teu boga modal mah wayahna wé kudu jicir, keun
wangunan anu agréng mah kanggo jungjunan anu baroga duit. Entong nyalahkeun
pamaréntah ari teu kabagéan téh, cenah. Naha maké jadi jalma miskin atuh!
Antukna padagang émprakan atawa anu katelah padagang kaki lima (PKL) téa, lain
ngurangan anggur kalah nambahan. Ci nyusu sisi gunung, anu biasa dipaké nyaian
pasawahan jeung balong, ogé inumeun jeung ngaberesihan pakéan, kiwari geus
dikawasa ku si toké. Dikocorkeun ka pabrik, diolah tur dijarieun cai mineral.
Urang mah saukur lalajo, bari ngégél curuk. Upama hayang nginum mah meuli wé ka
maranéhna.
Anyar-anyar
ieu, pamaréntah geus ngaluarkeun Undang-Undang Penanaman Modal Asing. Di dinya
aya aturan yén urang asing dibéré kasempatan pikeun ngawasa lahan garapan, boh
pikeun tatanén atawa nyokot barang tambangna salila 65 taun. Sarta dibéré ombér
deui salila 30 (tilu puluh) taun. Jumblah-jambléh maranéhna bisa kumawasa kana
éta lahan salila 100 taun, kurang lima taun. Asa teu kuhanteu. Sarua wé jeung
dijajah atuh. Iraha anak incu urang bisa ngagarapna éta lahan? Deudeuh teuing
anaking, hidep saukur kabagéan cucuk jeung rorongkongna wungkul. Da dagingna
mah ku bapa geus ledis, dipaké ngabayuan deungeun.